Työelämässä jaksamisen avuksi löytyy eri mahdollisuuksia, mm. vuorotteluvapaa, kuntoutus, osa-aikaisuus...  

Jos jaksaminen on koetuksella, alkaa keittää tai tuntuu että olet elämässäsi vain tehnyt työtä; lapset, lapsenlapset ja puoliso ovat jääneet liian vähälle huomiolle, tee asialle jotain. Selvitä mahdollisuutesi pitää breikkiä tai helpottaa ajankäyttöäsi, työhyvinvointi ei ole leikin asia.

Voit aloittaa tiedustelut työnantajasi henkilöstöasioita hoitavilta yksiköiltä katso lisätietoja yliopiston Almasta (vaatii kirjautumisen) tai tiedustele asiaa työsuojelun tai luottamusmiestesi kautta. Mahdollisuutesi vuorotteluvapaaseen saat selville työttömyyskassaltasi (www.statia.fi), sopimus siitä tehdään työnantajan kanssa. Monet kuntoutukset ovat Kelan tukemia, mutta myös meillä ammattijärjestölläsi on keinoja tukea näiden saamisessa; Palkansaajien hyvinvointi ja terveys PHT ry aloitti toimintansa 2012 alusta. PHT:hyn yhdistivät voimansa kaikkien kattojärjestöjemme kuntoremontti- ja muiden tuettujen lomien toiminnat (A-lomat, SAL-lomat ja T-lomat), lisätietoja www.pht.fi.

Osa-aikaisuus voi olla osittaista perhevapaata tai esim. osa-aikaeläke. Niistä on omat määräyksensä, lähde tiedustelemaan asiaa työantajalta.

Eläkevakuutusyhtiö Varman Hyväksi-portaalia voi käyttää tueksi keskusteluissa esimiehen kanssa, sieltä löytyy työkalu myös esimiehen avuksi. Yliopiston Varhaisen tuen malli on tarkoitettu työkaluksi kun hyvinvointi on koetuksella. Et ole yksin, älä epäröi kysyä.
{ BreezingForms : Palautelomake }